Az emberek szeretik a történeteket. Sőt, az emberiség nagy része egyfajta történet-éhségben szenved. Ezt az igényt elégítik ki a filmek, a regények, a színházi történetek, a mesemondók, a hírcsatornák, az újságok, a blogok, de a marketingben is megjelent az “építs a terméked köré történetet” szemlélet. A csupasz termékre valahogy fel kell hívni a figyelmet. Fel kell öltöztetni, be kell csomagolni – és erre való a történet. Figyelemfelhívó, és lekötő. Mert személyessé teszi azt, ami köré épül. Személyes kapcsolatot hoz létre. Ezáltal hitelesít. A történet a személyes kapcsolódás egyik formája: rád talál, elolvasod, vagy megnézed, meghallgatod és létrejött a kapcsolat közted (az olvasó/néző) és az író/mesélő között. Megszólít benned valamit.
Innentől Te is belépsz a történetbe, a részévé válsz, mert mint figyelő tápláltad az energiáddal.
A történet tehát a vivőanyag, a csomagolás. Egy terméknél ez érthető is. Addig fontos, amíg ki nem csomagoltad, el nem fogyasztottad azt, amit ebben a csomagolásban megvettél. Ha erősebben rárezegtél a történetre, – erősebb azonosulás jött létre – máskor is meg fogod venni a terméket, visszatérő vásárló leszel.
A reklám ugyanezt a célt szolgálja: egy sűrített és célzott érzelmi kép, egy érzelmi kapcsoló, ami felidéz, leperget benned egy személyes történetet, ami létrehozza a kapcsolódásodat a termékkel. Ilyenkor a termék a tudattalanban behelyettesít valamit vagy valakit, ami/aki neked fontos, és ami/aki hiányzik neked – beáll a helyére. Te pedig megveszed, hogy kielégítsd a hiányt. Csakhogy ekkor a legtöbbször kiederül, hogy amit megvettél, az valójában mégsem az, ami igazából hiányzott. A “csalódottság” azonban szentesítve van ennek a játéknak a társadalmi elfogadottságával – mások is ezt csinálják – ezért Te is elfogadod, legfeljebb lesz még egy fölösleges cuccod. Aztán kezded előről, csak most a konkurenciánál. A reklám – a tudattalanban felidézett történet – kreálja a fogyasztót, miközben a fogyasztó gerjeszti a reklámot. Az a marketingőrület, ami eluralkodott a világban, a benned (is) lévő nem tudatosított hiánynak köszönhető, ami kielégülést, kapcsolatot keres a tárgyával.
Ha el akarsz adni valamit, akkor a történet fontos, mert a kapcsolatteremtésed eszköze. Ha azt akarod, hogy a vevőid hosszú távon vásároljanak tőled, akkor a történetednek “hitelesnek” kell lennie. Ez azt jelenti, hogy a történetednek (reklámodnak) valóban kapcsolódnia kell a termékedhez, hogy ne okozzon csalódást. Minél őszintébb vagy, annál tisztább lesz a kapcsolat közted és a vevőd között. Ugyanakkor annál jobb szűrő, hogy ne vásároljanak azok, akiknek nem is erre van szükségük, és csak csalódottak lennének. Hosszú távon bizalomépítő a hiteles történet. A leghitelesebb (legszemélyesebb) történet az, aminek a forrása a Te terméked, vagy Te magad.
De mi van azokkal a történetekkel, amik mögött nincs termék, amik önmagukban állnak? Azokkal, amiket magáért a történetért vesznek meg az emberek? Egy színházi előadás, egy könyv, egy film?
Mivel ezekben úgy tűnik, hogy nincs “termék”, az emberek számára nem egyértelmű, hogy önálló értéket képviselnek, hiszen olyan, mintha csak a csomagolást vennék meg. A történetnek önmagában nincs értéke. (A szerzői jogot ezért olyan nehéz érvényesíteni).
Ha közelebbről megnézzük, mégis feltűnik valami, ami a törtnethalmozás közben nem derül ki: