Az első természet meggyőzhetetlen arról, hogy ő és valósága egy és ugyanaz. Olyan szinten ragaszkodik világképéhez, hogy mindenáron kész megvédeni azt. Bár elítéli, azért háborúból sosem elég, ha rendet akar tenni a világban.
Az első természet számára a tudati evolúció nem létezik. Azt gondolja, hogy minden lehetséges emberi fejlődés a tudomány kezében van, ezért amit a tudomány nem igazol vissza, az elmebaj. Az egyes ember nem tapasztalhat semmi rendkívülit. Ha mégis, akkor zárt osztályon a helye. Ellenben a tudomány, saját, külön bejáratú tapasztalatain keresztül biztosítja majd a fejlődést.
Az első természet paradox módon le akarja győzni a Természetet. Minden eszme aktivistái, épp azt teszik tönkre, azt pusztítják el, aminek a fennmaradásáért küzdenek.
Ez nonszensz!
Az lenne?
A racionális elme bármit elemez, meg kell feleltetnie egy kollektív szabályrendszernek, igazodnia kell a többség – vagy a kisebbségi többség – véleményéhez a saját tapasztalataival szemben, miközben meg van győződve arról, hogy természetesen ez az ő saját bejáratú, egyéni véleménye és látásmódja.
Az ember első természete, a racionális elme azonban nagyon ravasz. Azt mondja, akkor majd én okosabb leszek, és létrehozok egy sokkal emberibb valóságot, egy egészségesebbet, biztonságosabbat, élhetőbbet.
…És a harc egy másik küzdőtéren folytatódva – kezdődik elölről.
Így, vagy úgy, az első természet harcban áll a világával és jobb híján világgá megy, mert azt hiszi, hogy a probléma a többiek személyes valóságával van. Az ember és valóságának kibékíthetetlen ellentéte pusztítja el az emberi kapcsolatokat és hozza létre még a klímaválságot is. Mert kizárólag kollektív gondolatmintái által uralt, racionális gondolkodási képességével akar rendet tenni a világban, miközben folyamatosan tőrbe csalja magát, csalhatatlan eszének rendíthetetlen eszméivel.
Az ember első természetében a világ nem változik és soha nem is fog, mert nem tartozik hozzá. És ami nem tartozik hozzá, azon nem tud változtatni, hiába is akar.
A Nii a mindenség kötőanyaga. Az első és a második természet is belőle nyer engedélyt valósága kibontakoztatására. Az ember második természete azonban tudja, hogy a világ olyanná válik amilyennek meg akarom ismerni. Ezt tagadja a racionális elménk, mert azt hiszi, hogy a világ megismerhető, és leírható. De azt csak a második természet tudja megtapasztalni, hogy a megismerés újabb rejtélyeket tár fel, és ennek felismerésével az addigi tapasztalat elveszti szabályszerűségét, hiszen az ismeretlen végtelen szabályszerűséggel rendelkezik, – éppen annak érdekében, hogy olyanná váljon, amilyennek meg akarjuk ismerni – melyek kizárólag addig érvényesek, ameddig a megismerés kapuját átlépi.
És amíg a második természet a Mindenséget keresi, a Mindenség a kereső képzeletében azt képzeli, hogy ő a kereső. Amíg a cserkész a nyomok gazdáját keresi, ő maga a nyomok gazdája, aki a keresés közben hozza létre a nyomokat, amiken keresztül a nyomok gazdáját keresi. Ezért a Mindenség megismerhetetlen és mindig egy felfoghatatlan misztérium marad.
De a második természet ezt tudja. Számára éppen ebből fakad az emberi létezés szabadsága, míg az első természet épp ennek hiányában marad valóságának foglya.
Az ember második természete az absztrakt elme jelenlétét feltételezi. Az absztrakt elmének szinte semmi köze sincs, sem a kondicionált gondolkodási mechanizmushoz, sem az ebből fakadó valósághoz. Az Időjáték az absztrakt elme ezen tulajdonságának felhasználásával közelít a második természethez, de sosem az adott képi információ tartalma, hanem a Nii jelenlétének érzékelése a valódi tapasztalat, az önmagában utazó cserkész számára.