Miután az értelmező elme polárisan működik (vagy-vagy), a kibocsátott gondolata is poláris. A poláris elválasztottság az ÉN-Világ elkülönítésén alapszik. Minden, ami nem én vagyok, az a Világ. Amivel azonosult az Én, az úgy valósul meg számára mint saját tapasztalat, ami rá vonatkozik. Az én ilyen-olyan vagyok ugyanolyan azonosulás, mint az én-tagadás: „én nem vagyok elég…”. Az énre vonatkozó gondolatok ellenkezője a gondolat másik –pólusa ilyenkor a VILÁGra (a „nem én”-re) vonatkozik, és abban fog megtestesülni. Ezt a pólust azok fogják az egyén világában megtestesíteni, és tükrözni számára, akikkel kapcsolatba kerül, interakcióba lép. Pl. a családtagok.
Példa 1: Én nem vagyok elég szép, csúnya vagyok (ÉN-azonosulás a szépség hiányával, a csúnyasággal). Önmagát valóban nem fogja szépnek látni a tükörben, és másoktól is olyan jelzéseket kap, amiből erre következtet. A teste is alkalmazkodik a gondolatához.. Ugyanakkor a világában sok szép embert lát, olyanokat, akik nem csúnyák, de a szépséget – amivel ellenállásban van – mindig másban (személyekben, tájakban, tárgyakban..stb) látja meg. Az a nem-én re, azaz a Világra vonatkozik.
Példa 2: Én buta, hülye vagyok (nem vagyok elég okos). Az Én a butasággal, az okosság hiányával azonosítja magát. A butaságát visszaigazolja számára, megerősíti ebben a hitében számos tapasztalata, története, mások jelzései, a saját kudarcélményei. Vagyis a „butaság” megtestesül számára, mint saját tapasztalat. Eközben a Világában lát okos embereket, figyeli a tudósokat..stb. Ezek a példaképek azonban mindig elérhetetlen távolságra lesznek tőle. Az okosság mindig másra vonatkozik.
A hiány, amit az azonosulás kelt, mindig fennmarad azáltal, hogy a másik pólusra löki, kitaszítja a Világba az Énre vonatkozó állítás ellentétét, és meg is idézi. Ezzel a hiánnyal pedig folyamatosan szembesülnie kell, mivel az másokon keresztül provokálja, amivel tagadásban van.
Példa 3: Nekem nincs elég pénzem=Nem vagyok elég gazdag. Az ÉN azonosul a pénz hiányával, a szegénységgel, míg ellenállásban van (- pólus) a gazdagsággal. Ezzel a gondolattal a maga számára folyamatos pénzhiányt generál a történeteivel, amiben megtapasztalhatja a szegénységet. Míg másoknál látja a gazdagságot, ami a Világra vonatkozik. A gazdagság elérhetetlen állapot számára, az ÉN-azonosulása egy olyan irányító parancs, amely kizárja számára az azzal ellentétes állapot megtapasztalását.
A kitagadott, és a Világban megjelenő megtestesült gondolatrész az ÉN számára egy provokáció, ami folyamatosan szembesíti a hiányával. Általában igazságtalanság-érzéssel (irigységgel, frusztrációval, dühvel, szomorúsággal…stb) reagál a hiánya látványára, és mások bőségére. Majd ezt megpróbálja kompenzálni, eltüntetni pótcselekvésekkel, fájdalomcsillapító technikákkal.
A gondolkodás mindig leszűkíti, felszabdalja az Ént.
Minősít, kritizál, ítélkezik.
Az ÉN-re vonatkozó gondolatok (Bálványok) alkotják az egyén Irányító Program-Struktúráját, a mentális EGOt. Az EGO az árnyék-én, egy hamis kép, egy torz, korlátozott, szűkített karikatúra. Egy hamis identitás.
Ezek az Én-gondolatok határozzák meg a Világról alkotott gondolatait is, amik mindig másodlagos, származékos gondolatok. Az ÉN-kép meghatározza a Világ-képet.
Az egyén történetei mindig követik, tükrözik az ÉN-re vonatkozó gondolatait.